icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Obchod Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Goran Paskaljević


Srbský režisér Goran Paskaljević (narozený 22. dubna 1947 v Bělehradě) patří k zástupu jugoslávských filmařů, kteří vystudovali pražskou FAMU. Věnoval se dokumentární, televizní i hrané tvorbě. Pracoval pro televizi, režíroval celkem třicet dokumentárních a šestnáct celovečerních filmů, přičemž od 70. let v pravidelných intervalech natáčí zhruba s dvou- až tříletým odstupem. Patří k nejvýznamnějším srbským filmařům, i když jeho pozice ve vlasti je problematická, protože nepreferuje „neutrální“ či prosrbské pozice a za snímky Sen zimní noci či Když se rozednívá sklidil zejména od srbských nacionalistů kritiku pro nedostatečnou loajálnost k vlastní zemi a identitě. Na mezinárodní scéně je od počátku kariéry ceněným tvůrcem, jehož díla jsou uváděna na prestižních filmových festivalech (Cannes, Berlín, Benátky, Toronto či San Sebastian). V posledních letech se mu dostalo velké pocty, když mu nejprve v roce 2008 Muzeum moderního umění v New Yorku (MoMA) a v roce 2010 British Film Institute Southbank v Londýně uspořádaly retrospektivu. Dlouhodobě spolupracuje s kameramanem Milanem Spasićem či skladatelem Zoranem Simjanovićem a on sám je (spolu)autorem scénářů většiny svých děl.

FAMU absolvoval v roce 1971 a vrátil se zpět do Jugoslávie. Po návratu do vlasti nejprve režíroval několik krátkých hraných a dokumentárních snímků, než mohl natočit první celovečerní hraný film Hlídač pláže v zimním období (Čuvar plaže u zimskom periodu, 1976, uvedeno na Berlinale). Paskaljević zúročil ve svém debutu bezprostřední zkušenosti s filmovou tvorbou a pobytem v Československu. Stejně jako ve snímku Pes, který měl rád vlaky, z následujícího roku, v něm kombinuje komiku s tragikou, přičemž obě díla pojí i nešťastné konce hlavních hrdinů.

Jak se Harry stal stromemVe filmu Soumrak (Suton, 1982) se režisér poprvé věnuje tématu odchodu do ciziny. V tomto případě sledujeme osudy dvou dětí, jejichž rodiče odejdou do Německa za prací a nehodlají se vrátit. V novějším snímku Amerika patří jiným (Tudja Amerika, 1995), který vznikl převážně v produkci mimo Jugoslávii, režisér představuje imigranty v New Yorku. Ti sem přišli za lepším životem, ale adaptovat se na místní podmínky a najít dobrou práci pro ně není vůbec snadné. Film natočený v závěru občanské války je spíše evropská koprodukce než jugoslávský film. Po následujícím díle, bezprostřední a nevybíravé reflexi války v Sudu prachu (1998), se tvůrce dokonce musel zcela spolehnout na zahraniční prostředky, aby mohl natočit film Jak se Harry stal stromem (2001). Ve snímku Líbánky (2009), dalším díle věnovaném tématu emigrace, naopak figurují dva páry, které o odchodu za hranice teprve sní a vidina začátku v nové zemi má v jejich očích velmi idealistickou podobu. Paskaljević má s životem v zahraničí osobní zkušenosti. Na začátku války v Jugoslávii odešel do Paříže, jež se stala jeho druhým domovem, a dnes má srbské i francouzské občanství. Z pěti posledních režisérových snímků nebude v rámci minipřehlídky, kterou Letní filmová škola připravila, uveden pouze jediný. Povídkový film Optimisté (Optimisti, 2006) nabízí pět příběhů s jednotícím prvkem věčného optimismu, který ovšem může být nahlížen různými způsoby.

Paskaljevićovu tvorbu charakterizuje odvaha, s jakou si vybírá nelehká či kontroverzní témata a střídá polohy a možnosti přístupu k vybraným tématům – bizarní pohled na alkoholismus (Zvláštní léčba/Poseban tretman, 1980, uvedeno v Cannes), nostalgické (a formanovské) vzpomínání na Titovu Jugoslávii (Klamné léto ´68/Varljivo leto ´68, 1984), nekompromisní a skličující syrovost (Sud prachu) či imaginativní surreálno (Jak se Harry stal stromem, Optimisté).

Marie Barešová
 



Filmové listy



POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI



Novinky Program Denní program Přehled programových bloků Doprovodné akce Odborný / Industry program Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Akreditace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Lekce filmu Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


© 2016 Asociace českých filmových klubů / Všechna práva vyhrazena / Realizace nextWEB / admin