icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Obchod Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Allan Starski


Každý nový film je pro mě výzva.“

Allan Starski se narodil ve Varšavě jako syn známého scénáristy Ludwika Starského. Ačkoli byl již od mala v kontaktu s filmovým prostředím, netoužil jít ve stopách svého otce. Jeho snem byla práce ilustrátora. „Nechtěl jsem být filmařem. Na truc rodičům, abych tak skoncoval s rodinnou tradicí, jsem vystudoval Akademii výtvarných umění a ne filmovou školu. Konec studia připadl na rok 1968, na dobu velkých nepokojů, kterých jsem se mimochodem účastnil. Mojí specializací bylo výstavnictví, čili návrhy veletrhů a výstav. Po skončení studia jsem dokonce začal práci v oboru a navrhoval jsem prospekty a obálky. Scénografie mě vůbec netáhla. Myslel jsem si, že je to dost reprodukční práce!“ Nakonec však Starski nabídku práce u filmu přeci jen přijal. Začínal jako třetí asistent scénografa na filmu Jana Rybkowského Marie, Anna (Album Polski, 1970). Při tomto filmu se, hlavně díky kameramanovi Witoldovi Sobczyńskému, poprvé seznámil se specifiky výroby filmu. S principy snímání, s významem barev, ale také s celkovou kompozicí filmového obrazu.

Jako samostatný scénograf pak Starski debutoval televizním snímkem Chłopcy (Kluci, 1973) Ryszarda Bera. Krátce nato jej zaměstnal Andrzej Wajda při nerealizovaném seriálu Chopin. Díky tomu se mohl seznámit s významnou tvůrčí skupinou „X“ a odstartovat tak kariéru samostatného filmového scénografa. Spolupráci s Andrzejem Wajdou si Starski cení nejvíc, a to i přesto, že spolupracoval s celou řadou významných, nejen polských, režisérů. „Nechci, aby to znělo jako přehnaná chvála, ale pro mě práce s Wajdou představuje ideál spolupráce.“ Jejich prvním společným počinem bylo natáčení filmu Smuga cienia (Hranice stínu, 1976). Zásadní ale byla jejich spolupráce na filmu Člověk z mramoru (Czlowiek z marmoru, 1977). Sám Starski vzpomíná na natáčení takto: „Až tehdy jsem pochopil, v čem spočívá scénografie. Nejde jen o historickou věrnost místa a rekvizit. Nejde jen o atmosféru a barvy. Scénografie je především elementem dramaturgie. Scénografie může vytvářet napětí a vyvolávat emoce.“

Schindlerův seznam (1993, Steven Spielberg)A následovaly další zdařilé spolupráce s Wajdou – Bez umrtvení (Bez znieczulenia, 1978), Slečny z Vlčí (Panny z Wilka, 1979), Dirigent (Dyrygent, 1979), Člověk ze železa (Człowiek z żelaza, 1981). Za přelomový pak můžeme považovat jejich společný snímek Danton (1982), který vznikl ve francouzsko-polské koprodukci a který pomyslně odstartoval Starského zahraniční kariéru. Neomezoval se však jen na zahraniční spolupráci a v Polsku stihl, krom jiných, spolupracovat i s Krzysztofem Kieślowským na filmu Bez konce (Bez końca, 1984). Nicméně od druhé poloviny 80. let se stále víc podílí na zahraničních projektech. Roku 1990 pak poprvé spolupracuje s Agnieszkou Hollandovou na jejím snímku Evropa, Evropa (Europa Europa).

Nejzásadnějším dílem v jeho tvůrčí draze však bezpochyby zůstane americký snímek Schindlerův seznam (Schindler´s List, 1993) v režii Stevena Spielberga. Starski si totiž za scénografii k tomuto snímku, společně s Ewou Braunovou, vysloužil Cenu Americké filmové akademie – Oscara. O necelých 10 let později byl oceněn také Francouzskou filmovou akademii. Za scénografii k filmu Romana Polańského Pianista (The Pianist, 2002) si odnesl Cézara. S Polańským spolupracoval i na dalším snímku Oliver Twist (2005). Starského filmografie však není uzavřena. V roce 2007 spolupracoval na snímku Hanibal Rising (Hanibal – zrození) Petera Webbera a v současnosti natáčí film s německým režisérem Fatihem Akinem.

Petr Vlček

 



Filmové listy



POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI



Novinky Program Denní program Přehled programových bloků Doprovodné akce Odborný / Industry program Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Akreditace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Lekce filmu Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


© 2016 Asociace českých filmových klubů / Všechna práva vyhrazena / Realizace nextWEB / admin