icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Program LFŠ končí až sobotní nocí

Sobota 2.8., poslední den festivalu, bude letos naprosto plnohodnotná a můžete se proto ubytovat až do neděle 3.8.!!!  

Nick Cave: 20 000 dní na Zemi

Výjimečný doku portrét Nick Cave: 20 000 dní na Zemi jednou z podzimních premiér Asociace českých filmových klubů.  

Peter Greenaway hostem LFŠ

Slavný britský režisér představí na LFŠ výběr z filmů včetně zatím posledního, multimediální přednášku i výstavu.   Více...

Zaostřeno na
španělský film

V tradiční sekci Fokus představíme různé tváře španělské kinematografie.   Více...

NOVINKY


Krása v oku pozorovatele

Úterý
29.7.2014

Ve středu odpoledne se diváci ve Sportovní hale na více než hodinu přenesli do uliček Štrasburku, a to díky španělsko-francouzskému snímku V Sylviině městě. Úvodem ho opatřil Ignacio Navarro z webu El Antepenúltimo Mohicano, jeden z dramaturgů sekce Současný španělský film. Režisér snímku José Luis Guerín balancuje na hraně hraného filmu a dokumentu. Hlavní hrdina se po pár letech vrací do města, aby našel krásku, která ho kdysi zaujala. Navarro vysvětlil, že jádrem snímku je pohled bezejmenného muže na ženy. „Skoro nic o něm nevíme. Je to postava definovaná tím, na co se dívá a co sleduje. Divák do něj může promítat své životní a kulturní zkušenosti.“


 

Filmy s rotací a falší

Úterý
29.7.2014

Jednou z divácky nejvděčnějších sekcí letošní LFŠ jsou bezpochyby screwballové komedie. Žánr, který se zrodil během nastupující ekonomické krize v USA, doplnil dnes před polednem v Redutě Věroslav Hába přednáškou plnou filmových ukázek. Vysvětlil, že kořeny screwballu leží už v němých filmech 20. let. Stavebními kameny byly prvky, které se objevují u filmů Harolda Lloyda nebo Laurela a Hardyho ‒ slapstick, hromadění nehod a omylů i ústup mužské dominance na plátně. Stejně důležité byly sofistikované komedie Ernsta Lubitsche, ale i ty pokleslé ze začátku 30. let. Svým dílem přispěly i snímky bratrů Marxových s notnou dávkou anarchie, sentimentální komedie se Shirley Templovou nebo romantické s Astairem a Rogersovou. Hába své vyprávění zakončil ukázkou z Hawksova Kulového blesku, která se nesla v duchu motta letošní LFŠ „zapáleni filmem“.


 

Generála Nila budeš hrát ty

Úterý
29.7.2014

Mezi snímky, které na letošní Filmovce osobně představuje polský herec Olgierd Łukaszewicz, patří i Generál Nil režiséra Ryszarda Bugajského. Silný příběh vůdce polského protinacistického odboje Emila Augusta Fieldorfa alias Nila sklidil při včerejším promítání ve Slováckém divadle velký úspěch. Následné diskuse se účastnil i šéfproducent filmu. A diváci se zaujatě ptali. Jak probíhal výběr herce do tak významné role? „Zkrátka za mnou přišel režisér a řekl, budeš hrát Generála Nila,“ vysvětlil Łukaszewicz. Podle producenta se ovšem film o člověku s tak čistým charakterem vytváří velmi těžko. O Fieldorfovi kupodivu až do roku 1989 v Polsku lidi skoro nevěděli, poprvé se o něm začalo mluvit, když byla po revoluci jedna z varšavských ulic přejmenována na Fieldorfovu. Do širokého povědomí se pak dostal až díky tomuto snímku z roku 2009. Další otázky z publika se týkaly polské historie, například jak se podařilo Fieldorfovi vyhnout katyňskému masakru. Smrti unikl díky tomu, že žil po celou válku v utajení pod cizím jménem a skrýval se. Filmového ztvárnění se příběh generála Nila dočkal zaslouženě. „Takové fascinující filmy je potřeba uvádět,“ dodal dramaturg LFŠ Petr Vlček.


 

Zprávy z Letní filmové školy Uherské Hradiště 2014 | Den 4

Úterý
29.7.2014


Ve čtvrtých Zprávách z LFŠ zve dramaturg Petr Vlček na polské filmy, jichž se v průběhu LFŠ promítá pět, dva z nich dokonce v české premiéře. Olgierd Łukaszewicz, host letošní LFŠ, hovoří o svých rolích ve snímcích Sexmise a Generál Nil. Jan Jendřejek upozorňuje na Summer Film Camp. A růžová kola se v rámci bikesharingu Rekola prohánějí městem od jednoho promítacího místa k dalšímu.


 

Změny v programu: něco se ruší, něco se přidává

Úterý
29.7.2014

Milí návštěvníci LFŠ, v dnešním programu (úterý 29. 7.) dochází k následujícím změnám: na čtvrtek se přesouvá Debata u kávy s Janem H. Vitvarem (měla být dnes v Kavárně Respekt od 15:00) a ruší se Nabíječka, performativní praktická přednáška v rámci sekce PornArt (Reduta 2, 15:30). Děkujeme za pochopení.

Ovšem v pátek 1. srpna se v Letním kině RWE Masarykovo nám. ještě jednou projede Frigo na mašině za doprovodu cimbálky RabiGabi a.G. V neděli počasí příliš nepřálo, tak doufejme, že v pátek si tento zážitek budeme moci vychutnat za lepších povětrnostních podmínek!

Počasí rovněž neumožnilo realizaci projektu Cinema Royal, který byl avizován na 31. 7. a 1. 8. Oficiální vyjádření organizátorů s pokyny pro refundaci najdete zde.


 

První fim, se kterým byl Bresson spokojený

Pondělí
28.7.2014

Sál Slováckého divadlo při projekci vězeňského dramatu Roberta Bressona K smrti odsouzený uprchl praskal ve švech. Promítání uvedla Mylène Bressonová, vdova po slavném režisérovi. „Tohle je jeho první film, se kterým byl spokojený. Podařilo se mu do něj dostat všechno, co chtěl,“ zavzpomínala. Natáčelo se dva měsíce a část scén se odehrává ve skutečném vězení. „S ministerstvem spravedlnosti se to muselo dojednávat celý rok. Sám Robert byl ve vazbě a byla to pro něj zásadní zkušenost. Na tomto filmu je ale nejzajímavější to, jak se hrdinovi podaří utéct – bez pomoci spoluvězňů by totiž neměl šanci,“ řekla Bressonová.


 

Pět let každodennosti

Pondělí
28.7.2014

Připadá vám nápad Richarda Linklatera natáčet svůj film Chlapectví celých dvanáct let, aby v něm mohli herci přirozeně stárnout, geniální? Pak byste měli vědět, že podobný princip použil i Michael Winterbottom. Své drama Everyday točil pět let, vždycky pár týdnů v roce. “Kromě realismu času zachytil i realismus místa a postav. Obsadil velmi málo profesionálních herců, natáčel na digitální ruční kameru a tam, kde děti skutečně žily; hodně dialogu je improvizováno,” vyprávěl před promítání David Forrest, odborník na britský sociální film z univerzity v Sheffieldu. Everyday sleduje matku a čtyři děti, jejichž otec je ve vězení. “Nikdy se nedozvíme, za co se tam dostal. Film se tak vyhýbá moralismu, na rozdíl od dalších sociálních filmů ani necharakterizuje své postavy pomocí jejich společenského postavení. Není překvapení, že Winterbottom jde proti konvencím sociálního realismu. Jako režisér se volně pohybuje mezi žánry i zeměmi a jeden z mála společných rysů jeho filmů je jeho vědomá manipulace našimi očekáváními,” uvedl Forrest.


 

Ani v jedné vlasti Polkou

Pondělí
28.7.2014

Režisérka Krystyna Krauzeová předstoupila před publikum v Klubu kultury už před uvedením svého snímku Návrat Agnieszky H. Světoznámá filmařka Hollandová se v něm ve společnosti polských spolužáků vrací na místa a mezi lidi, jež ji formovaly během jejího studia na pražské FAMU v letech 1966‒1971. Krauzeová připomněla dopad tragické smrti otce Hollandové, významného novináře, který skočil z okna během domovní prohlídky tajné bezpečnosti, když bylo Agnieszce jedenáct. Bylo jasné, že dcera známého nepřítele režimu bude mít šanci studovat spíše v zahraničí než doma. Režisérka taky prozradila, že skupina polských studentů na FAMU, která se zapojila do odporu proti okupaci, byla v antisemitským polským režimem nepravdivě označována za Židy. Pikantní je, že StB naopak na Hollandovou vedla spis pod krycím jménem Češka. „V Polsku byla za Židovku, v Praze za Češku: ani v jedné ze svých dvou vlastí tedy Agnieszka nebyla Polkou,“ řekla Krauzeová s tím, že filmařka, která byla třikrát nominovaná na Oscara, není dodnes doma prorokem, protože nazývá věci pravými jmény.


 

Hrát či nehrát, to je, oč tu běží

Pondělí
28.7.2014

Nejen fanoušci polského herce Olgierda Łukaszewicze si včera mohli přijít poslechnout jeho Lekci filmu v Redutě. Herec u nás známý hlavně z kultovní komedie Sexmise se však hned na úvod zmínil o divadle, včera totiž slavil výročí 45 let svého jevištního hraní. Filmové role ztvárňuje dokonce o dva roky déle. Právě odlišnostem mezi divadelním a filmovým herectvím věnoval velkou část své přednášky. „Být nebo hrát?“ To je podle Łukaszewicze otázka, která tento rozdíl vystihuje. V divadle by měl herec hrát, ve filmu spíš být. Filmová kamera se totiž dokáže herci podívat do očí a vidět vše. Filmové postavy můžete potkat na ulici, naproti tomu ty divadelní jsou výrazně vykresleny, aby na pódiu vynikly. V divadle by neměl plakat herec, ale divák; ve filmu je to naopak ‒ diváci musí uvěřit hercovu dojetí. Umět se ve filmu rozplakat však není jednoduché, sám Łukaszewicz si představuje charakter a emoce postavy, aby toho dosáhl. V parafrázi na Hamleta pak několikrát zadeklamoval „Hrát či nehrát, to je, oč tu běží.“ Herec podle něj žije, když hraje. A když vidíte Olgierda Łukaszewicze ve filmu, nebo osobně na Filmovce, pochopíte, že patří k hercům, pro kterého by život bez hraní nebyl životem.


 

Cesta do pravěku

Pondělí
28.7.2014

Cvakání projektoru odstartovalo výstavu a workshopy Pravěk kinematografie. Přístroje jako zoetropy, praxinoscopy či thamatropy jsou ještě z dob, kdy byl film brán jako fascinující cirkusová kratochvíle. Vedle nich si můžete prohlédnout i kamery z vašeho dětství „Snažíme se postihnout vývoj kinematografie a zahrnout do něj techniku jak pro velké filmy, tak ty malé, domácí,“ uvedl koordinátor Roman Prokeš. Zítřejší workshop camery obscury startuje v 13.00 v Redutě 1.


 


POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


FOTOGALERIE


Zprávy z LFŠ


Den 1
Den 2
Den 3
Den 4

Znělka


POČASÍ ZÍTRA


Středa - 30.7.2014
minimum
maximum
15°C
26°C
Počasí Meteocentrum

Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Odborný program Summer Film Camp Kaktus Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Zprávy z LFŠ Soutěž LFŠ v obrazech Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


Všechna práva vyhrazena / © 2013 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin