icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Obchod Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Zmrzlinová výroční cena AČFK neroztaje

Autorem designu letošní výroční ceny AČFK je renomovaný designer Jakub Berdych. Více...

42. ročník LFŠ plní sály

První polovina Filmovky je v plném proudu.

Ivan Passer převzal výroční cenu AČFK

Vzácný host letošního ročníku uvedl své filmy a diskutoval s účastníky v rámci Lekce filmu. Více...

NOVINKY


Titán uzavřený ve své samotě

Pondělí
25.7.2016

„Rozdělovat Viscontiho tvorbu na období neorealistické a dekadentní je příliš zjednodušující,“ vymezila se filmová historička Stefania Parigiová z univerzity Roma Tre proti obvyklému pojetí na uherskohradišťské přednášce s názvem Luchino Visconti: portrét. „Rozpor mezi těmito dvěma směry je v režisérově tvorbě od začátku. To sice může na první pohled vypadat jako nerozhodnost, ale ve skutečnosti je v tom největší síla jeho snímků,“ dodala. Parigiová přesto jistý vývoj ve filmařově tvorbě našla. Podle ní se Visconti od 60. let uchyluje k historickým, nákladným látkám a točí o hrdinech, kteří jsou vyčerpaní či na konci sil. „V závěru své kariéry připomínal titána uzavřeného ve vlastní samotě,“ doplnila Parigiová. (klk)


 

O Romeovi a Julii

Pondělí
25.7.2016

LFŠ si letos připomíná také 400. výročí úmrtí Williama Shakespeara. Diváci si ho mohli připomenout i díky unikátní dvojici přednášek. V té první nejslavnější milostný příběh všech dob přiblížil odborník z nejpovolanějších – Martin Hilský. Velký znalec Shakespearova díla promluvil o Romeovi a Julii s důrazem na dva hlavní, protichůdné motivy. Kontrast nezkažené lásky mladých milenců a bezdůvodné vzájemné nenávisti jejich rodin zaujal posluchače stejně jako neopakovatelný projev předního českého anglisty. Následoval bohatý výčet filmových variací tohoto příběhu. Romeo a Julie je nejčastěji adaptovanou Shakespearovou hrou. Programová ředitelka LFŠ Iva Hejlíčková se zaměřila na klasická ztvárnění, Aleš Říman na nestandardní a volné adaptace a v závěru představil Jiří Flígl řadu bizarních exemplářů, které posluchači ocenili salvami smíchu. Nebo jste snad věděli, že romeovská tematika zasáhla i do grotesek, animáků, komedií, východoevropských snímků pro mládež, exploatace, porna či zombie hororů? (mse)


 

O zodpovědnosti producenta

Pondělí
25.7.2016

V dalším díle Filmové akademie se mohli návštěvníci dozvědět něco o produkci, samozřejmě od producenta – Jiřího Konečného. Ten hned na začátek upozornil, že je zásadní rozdíl mezi producentem a produkčním: „Pozice producenta zahrnuje pozici manažera, majitele filmu, ale taky jednoho z hlavních tvůrců, což je podstatné. Má zodpovědnost za kreativní volby, na začátku je to on, kdo rozhoduje, jestli se film bude nebo nebude dělat,“ vysvětloval. „Rozhodnutími producenta se tak utváří politické a kulturní povědomí, formuje se jimi společnost a to, co je český film,“ dodal Konečný, který stojí třeba za snímky Rodinný film nebo Koza. (tek)


 

Smrt krásných srnek

Pondělí
25.7.2016

Letošní Filmovka zařadila do svého programu i připomenutí tvorby písničkáře, režiséra, scenáristy a publicisty Vladimíra Merty. Promítala se ojedinělá básnická poéma Opera ve vinici, k níž napsal Merta scénář, a také jeho absolventský film z FAMU Smrt krásných srnců. „Původně jsem chtěl adaptovat Borise Viana, ale to mi zamítli, Otu Pavla jsem měl v záloze,“ zavzpomínal známý tvůrce. Pro potřeby natáčení byl zastřelen srnec, jenže s ním natočený materiál se povedlo nešťastnou náhodou utopit a scény se musely dotáčet. „Bylo už po lovecké sezóně a my sehnali jen srnku. Nezbývalo nám nic jiného, než jí dolepit parůžky,“ dodal Merta. (aka)


 

Kardinál s medvídkem

Pondělí
25.7.2016

Chilský herec Alejandro Goic svou živelnost nezapře. Na debatě po projekci filmu Klub svižně střídal angličtinu se španělštinou a zval diváky na party. Klub, který kritizuje chilské katolíky za to, že se nejsou schopni postavit čelem k pedofilním deliktům z minulosti, se tamním kněžím moc nelíbil. Když ale tvůrci cestovali z Berlinale, kde snímek získal Stříbrného medvěda, v letadle seděl i chilský kardinál, který Klub předtím neviděl. A režisér Pablo Larraín ho poprosil, aby se s cenou vyfotil. Fotka katolického pohlavára s „medvídkem“ oběhla sociální sítě i média a kardinál musel na kobereček. Poučení je tedy jasné. Foťte se jen s důvěrně známými medvědy! (oma)


 

Pokojíček jako gotická katedrála

Pondělí
25.7.2016

Pokud máte děti, je dost pravděpodobné, že vám stanice České televize Déčko běží v obýváku poměrně často. Ať už tradiční Studio kamarád nebo relativně nový pořad DVA3. Dramaturgové Petr Hauzírek a Tomáš Končinský dávali rady začínajícím televizákům, jak zaujmout pozornost těch nejmenších diváků. Pokud třeba chcete představit dětem základní architektonické principy, je zbytečné vzít kameru a natočit prohlídku svatého Víta. Když ale přetvoříte dětský pokojíček do gotické katedrály, hned budete mít o zájem drobotiny postaráno. Je však potřeba dávat pozor i na samotnou volbu témat. Jak glosoval Hauzírek: „Chtěli jsme udělat osmadvacetiminutový pořad o holubech – a to prostě nešlo ukoukat.“ (oma)


 

Polsko-česká kuchyně

Pondělí
25.7.2016

Janusz Majewski a Pavel Hajný se sešli před zmrzlinovou stěnou, kde probíhají debaty s filmovými profesionály. Diskutovali nad postavením režiséra a scenáristy. Společně jsou podepsáni pod polsko-československým snímkem Dvojí svět hotelu Pacifik, a jak oba říkají – byla to mimořádně hladká spolupráce. Hajný, když psal scénář, byl sám ubytovaný ve Varšavě v podobném hotelu, jako je filmový Pacifik, aby načerpal inspiraci. Majewski byl zase okouzlený jednou velkou kuchyní, kterou si pamatuje z dětství. Jak se ale oba shodují – jejich snímek z roku 1975 není jen o zákulisí jedné restaurace, je metaforou celé společnosti. A to je podle Majewského hlavní úkol režiséra – umět v každodenních příbězích najít principy, které jsou věčné. (oma)


 

O Shakespearových politických dramatech

Pondělí
25.7.2016

William Shakespeare a politika zněl název první přednášky známého anglisty a překladatele Martina Hilského na letošní LFŠ. Věnovala se především bardově dvojí tetralogii, kterou BBC nedávno natočila do cyklu V kruhu koruny. „Ze setrvačnosti těmto hrám říkáme historické, ale jsou to především dramata politická,“ uvedl Hilský a upozornil, že pravdivost tragédie není to samé jako pravdivost dějinná. „U Shakespeara je Richard III. fascinující a hypnotický arcipadouch, jeho tragédie odhaluje mechanismy moci. Ve skutečnosti měl pouze skoliózu a jednu lopatku výš, a ani jeho morální profil nebyl tak deformovaný,“ upozornil Hilský. Ten také obecenstvu doporučil, aby si před Richardem III. přečetlo aspoň třetí díl Jindřicha VI. „Porozumíte tak Richardovými motivacím a jeho obraz se změní k lepšímu.“ (ivp)


 

Programová změna: zrušení Lekce filmu podle Alejandra Goice

Pondělí
25.7.2016

Chilský herec Alejandro Goic bohužel ze zdravotních důvodů musel opustit Uherské Hradiště. Lekce filmu, kterou měl vést v pondělí v Redutě 2 od 17:30, je zrušena.


 

Všichni, které vidíte, jsou mrtví

Pondělí
25.7.2016

Mrazivá, plíživá, pulsující. Taková byla Cesta na Mars, přesněji řečeno projekce stejnojmenného němého sci-fi z roku 1918. Postaral se o to velkou měrou hudební doprovod pod vedením temného písničkáře Kittchena. Příběh vůbec prvního snímku o kosmonautech je vlastně banální: nadšený letec se vydá na Mars, kde žijí lidé v bílých řízách, kteří již dávno zapomněli na války a jiné neřesti. Posádka, jež se po daleké cestě vlivem alkoholu zcela rozloží, si ale dlouho ráje neužívá a všechno zkazí. Naivistický film získal díky kombinaci ostré kytary a elektroniky, Kittchenově podivně existenciálním komentářům („všichni, které vidíte, jsou mrtví“) a tereminům, které samy o sobě znějí jako z jiné galaxie, mnohem vyostřenější kontury. (tek)


 




Filmové listy



POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


Foto: Marek Malůšek Více...

Foto: Marek Malůšek Více...


Novinky Program Denní program Přehled programových bloků Doprovodné akce Odborný / Industry program Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Akreditace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Lekce filmu Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


© 2016 Asociace českých filmových klubů / Všechna práva vyhrazena / Realizace nextWEB / admin