icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Program LFŠ končí až sobotní nocí

Sobota 2.8., poslední den festivalu, bude letos naprosto plnohodnotná a můžete se proto ubytovat až do neděle 3.8.!!!  

Nick Cave: 20 000 dní na Zemi

Výjimečný doku portrét Nick Cave: 20 000 dní na Zemi jednou z podzimních premiér Asociace českých filmových klubů.  

Peter Greenaway hostem LFŠ

Slavný britský režisér představí na LFŠ výběr z filmů včetně zatím posledního, multimediální přednášku i výstavu.   Více...

Zaostřeno na
španělský film

V tradiční sekci Fokus představíme různé tváře španělské kinematografie.   Více...

NOVINKY


Změny v programu: něco se ruší, něco se přidává

Úterý
29.7.2014

Milí návštěvníci LFŠ, v dnešním programu (úterý 29. 7.) dochází k následujícím změnám: na čtvrtek se přesouvá Debata u kávy s Janem H. Vitvarem (měla být dnes v Kavárně Respekt od 15:00) a ruší se Nabíječka, performativní praktická přednáška v rámci sekce PornArt (Reduta 2, 15:30). Děkujeme za pochopení.

Ovšem v pátek 1. srpna se v Letním kině RWE Masarykovo nám. ještě jednou projede Frigo na mašině za doprovodu cimbálky RabiGabi a.G. V neděli počasí příliš nepřálo, tak doufejme, že v pátek si tento zážitek budeme moci vychutnat za lepších povětrnostních podmínek!

Počasí rovněž neumožnilo realizaci projektu Cinema Royal, který byl avizován na 31. 7. a 1. 8. Oficiální vyjádření organizátorů s pokyny pro refundaci najdete zde.


 

První fim, se kterým byl Bresson spokojený

Pondělí
28.7.2014

Sál Slováckého divadlo při projekci vězeňského dramatu Roberta Bressona K smrti odsouzený uprchl praskal ve švech. Promítání uvedla Mylène Bressonová, vdova po slavném režisérovi. „Tohle je jeho první film, se kterým byl spokojený. Podařilo se mu do něj dostat všechno, co chtěl,“ zavzpomínala. Natáčelo se dva měsíce a část scén se odehrává ve skutečném vězení. „S ministerstvem spravedlnosti se to muselo dojednávat celý rok. Sám Robert byl ve vazbě a byla to pro něj zásadní zkušenost. Na tomto filmu je ale nejzajímavější to, jak se hrdinovi podaří utéct – bez pomoci spoluvězňů by totiž neměl šanci,“ řekla Bressonová.


 

Pět let každodennosti

Pondělí
28.7.2014

Připadá vám nápad Richarda Linklatera natáčet svůj film Chlapectví celých dvanáct let, aby v něm mohli herci přirozeně stárnout, geniální? Pak byste měli vědět, že podobný princip použil i Michael Winterbottom. Své drama Everyday točil pět let, vždycky pár týdnů v roce. “Kromě realismu času zachytil i realismus místa a postav. Obsadil velmi málo profesionálních herců, natáčel na digitální ruční kameru a tam, kde děti skutečně žily; hodně dialogu je improvizováno,” vyprávěl před promítání David Tucker, odborník na britský sociální film z univerzity v Sheffieldu. Everyday sleduje matku a čtyři děti, jejichž otec je ve vězení. “Nikdy se nedozvíme, za co se tam dostal. Film se tak vyhýbá moralismu, na rozdíl od dalších sociálních filmů ani necharakterizuje své postavy pomocí jejich společenského postavení. Není překvapení, že Winterbottom jde proti konvencím sociálního realismu. Jako režisér se volně pohybuje mezi žánry i zeměmi a jeden z mála společných rysů jeho filmů je jeho vědomá manipulace našimi očekáváními,” uvedl Tucker.


 

Ani v jedné vlasti Polkou

Pondělí
28.7.2014

Režisérka Krystyna Krauzeová předstoupila před publikum v Klubu kultury už před uvedením svého snímku Návrat Agnieszky H. Světoznámá filmařka Hollandová se v něm ve společnosti polských spolužáků vrací na místa a mezi lidi, jež ji formovaly během jejího studia na pražské FAMU v letech 1966‒1971. Krauzeová připomněla dopad tragické smrti otce Hollandové, významného novináře, který skočil z okna během domovní prohlídky tajné bezpečnosti, když bylo Agnieszce jedenáct. Bylo jasné, že dcera známého nepřítele režimu bude mít šanci studovat spíše v zahraničí než doma. Režisérka taky prozradila, že skupina polských studentů na FAMU, která se zapojila do odporu proti okupaci, byla v antisemitským polským režimem nepravdivě označována za Židy. Pikantní je, že StB naopak na Hollandovou vedla spis pod krycím jménem Češka. „V Polsku byla za Židovku, v Praze za Češku: ani v jedné ze svých dvou vlastí tedy Agnieszka nebyla Polkou,“ řekla Krauzeová s tím, že filmařka, která byla třikrát nominovaná na Oscara, není dodnes doma prorokem, protože nazývá věci pravými jmény.


 

Hrát či nehrát, to je, oč tu běží

Pondělí
28.7.2014

Nejen fanoušci polského herce Olgierda Łukaszewicze si včera mohli přijít poslechnout jeho Lekci filmu v Redutě. Herec u nás známý hlavně z kultovní komedie Sexmise se však hned na úvod zmínil o divadle, včera totiž slavil výročí 45 let svého jevištního hraní. Filmové role ztvárňuje dokonce o dva roky déle. Právě odlišnostem mezi divadelním a filmovým herectvím věnoval velkou část své přednášky. „Být nebo hrát?“ To je podle Łukaszewicze otázka, která tento rozdíl vystihuje. V divadle by měl herec hrát, ve filmu spíš být. Filmová kamera se totiž dokáže herci podívat do očí a vidět vše. Filmové postavy můžete potkat na ulici, naproti tomu ty divadelní jsou výrazně vykresleny, aby na pódiu vynikly. V divadle by neměl plakat herec, ale divák; ve filmu je to naopak ‒ diváci musí uvěřit hercovu dojetí. Umět se ve filmu rozplakat však není jednoduché, sám Łukaszewicz si představuje charakter a emoce postavy, aby toho dosáhl. V parafrázi na Hamleta pak několikrát zadeklamoval „Hrát či nehrát, to je, oč tu běží.“ Herec podle něj žije, když hraje. A když vidíte Olgierda Łukaszewicze ve filmu, nebo osobně na Filmovce, pochopíte, že patří k hercům, pro kterého by život bez hraní nebyl životem.


 

Cesta do pravěku

Pondělí
28.7.2014

Cvakání projektoru odstartovalo výstavu a workshopy Pravěk kinematografie. Přístroje jako zoetropy, praxinoscopy či thamatropy jsou ještě z dob, kdy byl film brán jako fascinující cirkusová kratochvíle. Vedle nich si můžete prohlédnout i kamery z vašeho dětství „Snažíme se postihnout vývoj kinematografie a zahrnout do něj techniku jak pro velké filmy, tak ty malé, domácí,“ uvedl koordinátor Roman Prokeš. Zítřejší workshop camery obscury startuje v 13.00 v Redutě 1.


 

Vědeckofantastický Východ

Pondělí
28.7.2014

Fanoušci filmů žánru science fiction si dnes přišli do komorního sálu Reduty poslechnout přednášku o výsledcích bádání českých studentů v rámci projektu sci-fEAST. Ti se ve svém výzkumu zaměřili na snímky z východní Evropy, jejich specifika a odlišnosti vůči podobě žánru, jakou známe ze Západu. Fundovaný doplněk sekce Visegrádský horizont nabídl řadu konkrétních ukázek filmů z „doby po Sputniku“. Jak mladí vědci poznamenali, východoevropské sci-fi filmy byly velmi specifické. Prakticky neexistovala žánrová tradice, na kterou mohly navazovat, a zároveň často reagovaly na aktuální politickou situaci. Ať už poplatně době a s notnou dávkou technooptimismu, nebo spíše kriticky ve snaze vyjádřit se ke komunistické ideologii. Řada snímků z bývalého Východního bloku, které na Filmovce máte možnost vidět, tak funguje jako žánrové hybridy.


 

Zprávy z Letní filmové školy Uherské Hradiště 2014 | Den 3

Pondělí
28.7.2014


Už jste navštívili výstavu kreseb k připravovanému filmu Petera Greenawaye Ejzenštejn v Guanajuatu? Ve třetích Zprávách z LFŠ se podívejte, na co se na expozici můžete těšit. Filmy režiséra Agustí Villarongy pracují se stereotypy a symboly – o Villarongových snímcích mluví dramaturg sekce Španělsko David Čeněk i sám režisér, host letošní LFŠ. Filmový teoretici David Forrest a David Tucker přibližují britské sociální drama a doporučují snímky Down Terrace a Sobecký obr. Na pionýrské doby filmu upomíná projekt L. P. 1914, který návštěvníkům zprostředkuje zážitek, jaký si odnášeli diváci z kina před sto lety.


 

Lekce filmu podle Petera Greenawaye

Neděle
27.7.2014


Nestihli jste se osobně zúčastnit sobotní masterclass Petera Greenawaye? Nevadí, vychutejte si mistra ze záznamu!


 

Pokuta za katalánštinu

Neděle
27.7.2014

Agustí Villaronga se při debatě po projekci filmu Moře rozpovídal o své zkušenosti s natáčením filmů v katalánštině, v níž se toto průlomové drama španělského režiséra z roku 2002 odehrává. „Za Franca se katalánština ve filmu objevit nemohla. Když jsem vyrůstal, bylo třeba pod hrozbou pokuty zakázáno mluvit tak na ulici,“ vysvětloval. Velký průlom pro propagaci menšinového jazyka měl Villarongův film Černý chléb, jenž získal osm výročních španělských cen Goya. Rodák z Baleárských ostrovů se přiznal, že příběh tohoto filmu zasadil do katalánského prostředí i proto, že místní autonomní vláda podporuje filmový průmysl a podařilo se mu od ní získat štědrý grant.


 


POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


FOTOGALERIE


Zprávy z LFŠ


Den 1
Den 2
Den 3
Den 4

Znělka


POČASÍ ZÍTRA


Středa - 30.7.2014
minimum
maximum
17°C
29°C
Počasí Meteocentrum

Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Odborný program Summer Film Camp Kaktus Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Zprávy z LFŠ Soutěž LFŠ v obrazech Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


Všechna práva vyhrazena / © 2013 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin