icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Obchod Partneři Press Kontakt
MENU ▼

41. ročník LFŠ je za polovinou

Uherské Hradiště pulsuje filmem už šestý den.

Mohsen Makhmalbaf převzal výroční cenu AČFK

Íránský režisér převzal cenu za klíčovou roli pro vývoj íránského filmu a jedinečný cit a humanismus zkoumající hrdiny v mezních situacích, stejně jako samotné filmové médium. Více...

Divadla, výstavy, koncerty

Doprovodný program Letní filmové školy nabízí alternativu k všudypřítomnému hypnotickému oku filmového projektoru. Více...

NOVINKY


Makhmalbaf: koncentrujte se!

Úterý
28.7.2015


„Své první snímky jsem natočil bez filmového vzdělání,“ vyprávěl včera na své lekci v Redutě 2 slavný íránský režisér Mohsen Makhmalbaf. „Když pak vyšly hodně bídné kritiky, rozhodl jsem se, že se musím dovzdělat. Sehnal jsem si tedy velké množství knih o kinematografii a půl roku nedělal nic jiného, než je četl a dělal si z nich výpisky. Když jsem skončil, měl jsem tisíc stran, takže jsem dělal to samé znovu. A znovu. Na konci z toho byla malá bible filmování a pak konečně přišly i recenze ve stylu On je génius! Nejsem. Důležité je se jen koncentrovat na práci,“ dodal režisér. Kde si můžeme jeho „bibli“ půjčit, už bohužel přední představitel tzv. íránského filmového zázraku nedodal.


 

Zlatá šedesátá

Úterý
28.7.2015


Loni byly vrcholem divadelního programu LFŠ Dejvice, letos Zábradlí. Režisér Jan Mikulášek adaptoval deníky filmaře československé nové vlny Pavla Juráčka. Zatímco dokument Martina Šulíka o Juráčkovi Klíč k určování trpaslíků aneb Poslední cesta Lemuela Gullivera, který Filmovka rovněž uvádí, se soustředí výhradně na dvě hlavní linky – nepovedený vztah s manželkou Veronikou a vznik Juráčkova vrcholného díla Případ pro začínajícího kata, divadelní inscenace s názvem Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J. na to jde jinak.Vytáhla víc do popředí samotného autora deníků (ztvárnilo ho hned pět herců v čele s Honzou Hájkem a Jiřím Vyorálkem) se všemi jeho závislostmi – na alkoholu, ženách, fenmetrazinu i filmech.


 

O životě nad plynovodem

Úterý
28.7.2015


Ačkoliv je ústředním tématem snímku Roura ukrajinského režiséra Vitalije Manského plynovod Urengoj-Pomary-Užhorod, o samotné „rouře“ se toho divák dozví poměrně málo. Filmař namísto toho vypráví osudy lidí žijících kolem její trasy od Sibiře až po východní Německo. „Chtěl jsem ukázat rozdíl mezi Evropou a Asií. To jsem ale ještě netušil, že přijde ukrajinská krize. Teď už se i já na svůj film dívám jinýma očima,“ vysvětluje Manskij, který, ač ředitel největšího festivalu dokumentární tvorby v Rusku, má právě tam kvůli svým politickým postojům zákaz točit. Roura získala hned několik ocenění po celém světě – za kameru i nejlepší dokument nad třicet minut. „Mým snem je, abychom se v budoucnu na dobré filmy zase dívali v kině, a ne na chytrých telefonech,“ říká režisér.


 

Kozova cesta zpátky na výsluní

Úterý
28.7.2015


Film Ivana Ostrochovského Koza se točí okolo snahy hlavního hrdiny, vysloužilého boxera Petera Baláže přezdívaného Koza, který si zde zahrál sám sebe, zajistit peníze pro svou přítelkyni Mišu, která je chce použít na zaplacení potratu. Koza se kvůli ní vrací zpátky do ringu. „Výchozí zápletka je reálná, fiktivní je až průběh boxerova turné, to jsme pro potřeby našeho snímku zdramatizovali,“ prozradil během besedy s diváky LFŠ Ostrochovský. Přítomen byl i Baláž. S natáčením prý neměl problém, coby někdejší profesionální boxer je na kamery zvyklý. „Doufal jsem, že mě tato role posune k lepšímu životu, a to se pomalu začíná plnit,“ doplnil Baláž.


 

Kdo vytvořil Občana Kanea?

Úterý
28.7.2015


Francouzský režisér Francois Truffaut kdysi řekl, že „Občan Kane ovlivnil všechno důležité, co v kinematografii po roce 1940 vzniklo“. Filmový historik Věroslav Hába pak včera v Redutě 2 objasnil, co ovlivnilo Občana Kanea. „Ten snímek má pověst naprosto originálního díla, za kterým stojí pouze osoba Orsona Wellese. Já jsem ale přesvědčený, že se jedná o dílo kolektivní, ovlivněné soudobou kinematografií,“ sdělil Hába na přednášce s názvem Autorská imaginace versus ideál fotografického realismu. Při realizaci Kanea se prý třely různé autorské vize – kameraman Gregg Toland například vyznával realismus bez trikových vstupů, Welles ale jeho pohled nesdílel a triky do filmu přidal v postprodukci.


 

Dokument, co pohnul Itálií

Úterý
28.7.2015


Filmový historik Christian Uva mluvil včera v Redutě 2 o významu italského politického filmu v první polovině 70. let. A že význam měl! Tak třeba dokument Uga Gregorettiho Apollon: una fabrica occupata sice kritika označila za málo aktivistický, přesto se však po jeho uvedení znovu otevřela továrna, jejíž zavření snímek kritizoval. Uva představil i soudobé významné italské filmové časopisy a poodhalil, jak vypadaly angažované gangsterky, melodramata či spaghetti westerny.


 

Rape/revenge film Petera Stricklanda

Úterý
28.7.2015


O dramatu ženy, která musí poté, co vyjde najevo její tajemství z minulosti, i se synem opustit domov a vydává se na cestu pomsty, si mohli návštěvníci Slováckého divadla popovídat s Peterem Stricklandem. Snímek Katalin Varga, vycházející z tradice subžánru rape/revenge, natočil britský režisér s rozpočtem pouhých 30 tisíc eur. Pracovalo na něm proto jen jedenáct lidí po dobu sedmnácti dní. „Přípravy byly ale mnohem delší. Měl jsem štěstí, protože můj šéf mě nechával z Bratislavy, kde jsem tehdy pracoval, každý měsíc na týden odjet do Transylvánie obhlížet lokace,“ prozradil divákům Strickland.


 

Debata u kávy s Janem H. Vitvarem

Úterý
28.7.2015

Místo avizovaného Kamila Fily bude hostem diskuse Kvárny Respekt vedoucí kulturní rubriky. Přijďte si s Janem H. Vitvarem popovídat o tom, co je filmová kritika, jak se píše do Respektu a jak se vyvíjí současná kinematografie. Úterý 28. července, Kavárna Respekt od 16:00.


 

Drsné osudy z Mazurska

Pondělí
27.7.2015


„Kdybychom tento film nepromítali v rámci retrospektivy Wojciecha Smarzowského, určitě bych ho vybral do sekce Válka skončila?,“ uvedl projekci dramatu Růžena dramaturg LFŠ Petr Vlček. Čtyři roky starý snímek vzpomíná na poválečné zacházení s obyvateli Mazurska, kteří za druhé světové války patřili do Říše, a jež proto bez ohledu na jejich smýšlení Rusové i Poláci po roce 1945 dál považovali za Němce. Film obsahuje scény znásilnění, rabování i mučení. „Diváci po jeho promítání bývají pod vlivem emocí a nechtějí moc mluvit. Mě ten film dostane pokaždé,“ svěřil se Wlodzimierz Niderhaus, producent snímku, který je v Rusku zakázaný. Publikum v Hradišti se však vzpamatovat dokázalo a debatu se podařilo rozproudit.


 

Petriho cesta do zapomnění

Pondělí
27.7.2015

Italský filmový historik Andrea Minuzdnes uherskohradišťské publikum provedl zákoutími tvorby svého krajana Elia Petriho. Tento režisér to neměl jednoduché, zejména radikální levicová kritika mu v 60. a 70. letech vyčítala propojení angažovaného umění a komerčně vděčných žánrů. „Dnes už víme, že to propojit lze, vezměte si třeba seriál House of Cards. Ale v Petriho době se podobné pokusy neodpouštěly,“ prohlásil Minuz. I nepřízeň kritiky byla jedním z důvodů, proč Petri v Itálii postupně upadl do úplného zapomnění. A to přesto, že v roce 1971 získal Oscara za svůj snímek Podivné vyšetřování.


 






Nepřehlédněte


Jednodenní akreditace
Rezervace jednodenních akreditací mailem již není možná. Na místě jsou aktuálně v Infocentru LFŠ dostupné jednodenní akreditace na všechny dny.

Filmové listy





POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


Oficiální znělka


Fotogalerie



Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


© 2015 Asociace českých filmových klubů / Všechna práva vyhrazena / Realizace nextWEB / admin