icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Program LFŠ končí až sobotní nocí

Sobota 2.8., poslední den festivalu, bude letos naprosto plnohodnotná a můžete se proto ubytovat až do neděle 3.8.!!!  

Nick Cave: 20 000 dní na Zemi

Výjimečný doku portrét Nick Cave: 20 000 dní na Zemi jednou z podzimních premiér Asociace českých filmových klubů.  

Peter Greenaway hostem LFŠ

Slavný britský režisér představí na LFŠ výběr z filmů včetně zatím posledního, multimediální přednášku i výstavu.   Více...

Zaostřeno na
španělský film

V tradiční sekci Fokus představíme různé tváře španělské kinematografie.   Více...

NOVINKY


Plnou parou do minulosti

Sobota
2.8.2014

Diváci, kteří v pátek večer překonali obavu z rozmarů počasí a dorazili do Letního kina RWE na Masarykovo náměstí, si přišli na své. Legendární snímek Bustera Keatona Frigo na mašině totiž mohli vidět za doprovodu živé hudby místního uskupení RabiGabi a.G. Příběh se odehrává v období americké občanské války a Keaton tu ztvárnil ústřední postavu jižanského strojvůdce, který stejnou měrou miluje svou lokomotivu zvanou Generál i půvabnou Anabelle Lee. Výpravný film, kde se na kolejích i na koních střetávají dvě soupeřící armády, působí i po skoro devadesáti letech jako velmi svižně odvyprávěný a zábavný. Reakce festivalového publika na Keatonovy fyzicky náročné a přesto zdánlivě bez námahy provedené gagy, propracované akční scény i stále kamennou tvář byly nadšené a velmi živé. Zaplněné náměstí odměnilo snímek i hudebníky dlouhým potleskem.


 

Sedláčkův přerod ikon

Pátek
1.8.2014

Režisér Robert Sedláček uvedl první ze dvou nových dílů z cyklu České století s názvem Musíme se dohodnout s tím, že jde vůbec o nejdepresivnější díl z celé série. Snímek, zachycující průběh jednání předcházejících podepsání moskevských protokolů těsně po ruské invazi, vypráví podle něj „o přerodu ikon náměstí v mužské sračky“. Jeden z diváků se zeptal, proč zadržovaní státníci při hovorech s Brežněvem a jeho pohůnky mluvili česky. „Abych šel v ději rychle dál, jinak bych úplně ztratil dramatičnost,“ říká Sedláček s tím, že z českých politiků uměli rusky jen někteří a další využívali služeb tlumočníků. Inspiraci čerpal režisér ze vzpomínek Mlynáře nebo Kriegla a neocenitelný vhled do tehdejší politiky mu přinesl dokument Karla Vachka Spřízněni volbou, který zachycuje zákulisí volby prezidenta. Další z diváků se pozastavil nad vykreslením charakteru Alexandera Dubčeka, který mu ve filmu přišel pevnější než ve skutečnosti. „Kdybych Dubčeka nechal pořád jen plakat, postrádal by jakékoli tajemství. Navíc on nemohl být zas až tak slabý, když se dostal na vrchol,“ vysvětlil Sedláček.

O dvě a půl hodiny později debatoval Sedláček nad druhým promítaným dílem Českého století Je to jen rock'n'roll. Ten zachycuje atmosféru v disentu, která vedla k vytvoření Charty 77. Na otázku, jaké to je, zpracovávat klíčové okamžiky doby, kterou si už řada lidí osobně pamatuje, odvětil: „Je to samozřejmě otravné. Připadám si jako fotbalista, k jehož výkonu má najednou každý co říct." Dodal ale, že někdo s tím mapováním novější historie začít musel. S žijícími aktéry se před natáčením nechtěl scházet, aby ho neovlivnili.


 

Zuby moudrosti, Charta a „den blbec“

Pátek
1.8.2014

Myslíte si, že už jste zažili ten nejhorší den na světě? Richard v podání Ivana Trojana vás trumfne. Čeká ho trhání zubů moudrosti, opilý podepíše Chartu, jeho milenka se chce kvůli němu nechat rozvést a syn má pro něj nečekané překvapení, které jen potvrzuje nutnost sexuální výchovy ve školách. Richard tak najednou neví, čeho se má bát víc… Scenárista televizního filmu Osmy, Marek Epstein, se pro svou komediální smršť inspiroval vlastní příhodou: „Byl jsem v podobné situaci jako hlavní hrdina. Čtrnáct dní jsem se odhodlával nechat si vytrhnout osmičky. A ta hrůza, kterou jsem prožíval, mě inspirovala ke zkoumání fenoménu strachu. Do toho jsem zjistil, že je výročí Charty, tak mě napadlo to propojit,“ řekl na pofilmové diskusi s diváky.


 

Hammidova utajená tvorba

Pátek
1.8.2014

Poslední vernisáž letošní LFŠ představuje mimofilmovou tvorbu Alexandera Hammida, o jejíž existenci donedávna nevěděla ani jeho rodina. Kolekci akvarelů a kreseb, které vznikaly zejména ve 30. a 40. letech 20. století, objevil jeho syn Tino v zásuvce otcova newyorského bytu. Součástí výstavy jsou i fotografie zachycující krásu filmařovy první ženy Mayi i atmosféru míst, která společně navštívili. Nečekejte ale žádné prvoplánové snímky jako z rodinného alba, tady jde o formální dokonalost. Výstava umístěná v prostorech Galerie Slováckého muzea doplňuje celkovou retrospektivu tvorby Saši Hammida. Závěr vernisáže patřil křtu knihy z edice Iniciály věnované osobnosti tohoto neopomenutelného filmaře a výtvarníka, který i přes genialitu svého díla není dosud řádně doceněn. Letní filmová škola v tomto směru mnohé napravuje. Jedinečnou příležitost vidět v premiéře Hammidovu výtvarnou tvorbu máte do 19. října 2014.


 

Josef Somr znovu razítkoval

Pátek
1.8.2014

 „A nevadí vám, že jsem ženatej?“ ptal se Josef Somr na předání Výročních cen AČFK ve Hvězdě. Reagoval tak na situaci, kdy k němu v narážce na slavnou scénu z Ostře sledovaných vlaků přistoupila mladá herečka s razítkem v ruce a povyhrnula si sukni. Herec se k dívce galatně postavil tak, aby divákům zaclonil výhled na ožehavé partie. Pak dodal, že ocenění patří celému štábu, jmenovitě pak Jaromíru Šofrovi, který Filmovku letos taktéž navštívil. „Ale neboj, Jaromíre, dám ti líznout,“ zavtipkoval o letošní zmrzlinové trofeji.
Druhým oceněným se stal bývalý předseda AČFK Jan Kastner. Ten na konci své řeči skromně poděkoval i divákům, že v sále trpělivě zůstali, ačkoli ho pravděpodobně vůbec neznají. Pak následovala beseda se Somrem a Šofrem. Dotazy směřovaly právě na natáčení Ostře sledovaných vlaků, jejichž promítání celý slavnostní večer zakončilo. 


 

Výpravčí Ostře sledovaných vlaků převezme výroční cenu AČFK

Pátek
1.8.2014

V rámci distribuční premiéry digitálně restaurovaných Ostře sledovaných vlaků na 40. Letní filmové škole obdrží výroční cenu AČFK Josef Somr. Vedle něj pak cennou zmrzlinu převezme i bývalý předseda AČFK Jan Kastner. Premiéra filmu se uskuteční dnes v 20:30 v Kině Hvězda. Přijďte jim zatleskat i vy!



 

Lekce filmu podle Miroslava Krobota

Pátek
1.8.2014

„Je to taková souhra náhodných okolností, že možná začnu na něco věřit,“ okomentoval režisér a herec Miroslav Krobot prolnutí své práce na divadle s působením ve filmu během Lekce filmu v šapitó Letní poloha. Krobot se rozhovořil i o spolupráci s maďarským režisérem Bélou Tarrem, s nímž natočil Muže z Londýna: „První záběr filmu trvá jedenáct minut. My ho točili čtyři dny. Některé scény jsme jeli třicetkrát. To už člověk ani neví, co hraje a jen existuje. Myslím, že to byl ale Bélův záměr.“ Došlo i na otázku, co by ještě rád nacvičil na divadle: „Líbí se mi propojení kombinace dramatické situace a hudby. Lákalo by mě i představení, kde by se jenom mlčelo,“ uvedl Krobot.


 

Lekce filmem posedlého muže

Pátek
1.8.2014

Britský režisér Sean Ellis na Filmovce představil své tři celovečerní snímky včetně loňského oceňovaného Metro Manila spojujícího žánr thrilleru s prvky sociálního dramatu. V pátek v podvečer vedl v Redutě 2 pro více než dvě desítky zájemců vlastní filmovou lekci formou rozhovoru na otevřené scéně, který s ním vedl Pavel Sladký. Ellis se zaměřil jak na praktické stránky natáčení, tak na způsob, jakým přešel od módní fotografie k natáčení. Publiku se svěřil, že jeho první režisérská zkušenost, krátký film Left Turn, byla naprosto strašná. Druhý kraťas Cashback tuto negativní zkušenost naštěstí přebil. Rodák z Brightonu se taky vyjádřil i ke svému vztahu ke kritice, kterou podle všeho nemá rád. „Jsou to nájemní zabijáci, kteří mohou zničit vaši režisérkou sebedůvěru. A netýká se to jen filmových kritiků,“ poznamenal. „Udělejte si při natáčení radost, o tom to celé je.“


 

Multižánrový Jean Durand

Pátek
1.8.2014

Víc než sto let uplynulo od vzniku šesti filmů o Divokém západě francouzského režiséra Jeana Duranda, které se včera promítaly v Redutě. Před samotnou projekcí uvedl Duranda i jeho dílo filmový historik David Čeněk a představil divákům ukázky i z jeho dalších snímků. „Durand se věnoval třem základním žánrům, které objevil pro Evropu i Ameriku: grotesce, westernu a dobrodružnému filmu. Posledně jmenovaný žánr nebyl novinkou, v jeho podání se však do těchto filmů dostal ženský prvek,“ vysvětlil Čeněk. Osvícený režisér do svých snímků obsazoval zejména svou manželku – krotitelku zvířat Berthe Dagmarovou.


 

Tavernier všude cizincem

Pátek
1.8.2014

 „Bertrand Tavernier je cizincem v obou ,svých' zemích, ve Francii i v USA,“ vyprávěl Mehdi Abdollahzadeh, filmový teoretik a dlouholetý kamarád slavného francouzského režiséra, na dnešní přednášce v Redutě 2. Mluvil o Tavernierově složitém vztahu k Hollywoodu, kde zkoušel natáčet nezávislé a kritické filmy, i k Francii, kde prý není tolik oblíbený, protože nepochlebuje tamějšímu patriotismu. Vysvětlil i režisérovu výjimečnou práci s kamerou, kterou doložil na ukázkách z jeho snímků: „Tavernier je po Jeanu Renoirovi jediný francouzský režisér s takhle osobitým a jedinečným vizuálním stylem.“ Abdollahzadeh se ale zároveň nebál být ke svému příteli kritický: „Myslím, že není úplně upřímný ve všem, co svými filmy sděluje, takže mezi ním a diváky vzniká určitý odstup. Taky nedokáže dostat do filmu všechno, co nosí v hlavě – kdyby to dokázal, byl by lepší režisér než Jean-Luc Godard.“


 


POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


FOTOGALERIE


Znělka


POČASÍ ZÍTRA


Neděle - 3.8.2014
minimum
maximum
16°C
28°C
Počasí Meteocentrum

Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Odborný program Summer Film Camp Kaktus Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Zprávy z LFŠ Soutěž LFŠ v obrazech Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


Všechna práva vyhrazena / © 2013 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin