icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Obchod Partneři Press Kontakt
MENU ▼

NOVINKY


LFŠ skončila

Sobota
1.8.2015

„Je tu spousta z vás, kteří jste na zahájení nebyli, tak bychom vám s dovolením všechno zopakovali,“ uvedl moderátor Jožka Kubánik slavnostní zakončení 41. Letní filmové školy a pak znovu po osmi dnech přednesl píseň speciálně složenou na téma letošního programu. Ředitelka LFŠ Radana Korená poté festival oficiálně zakončila a spolu se šéfkou programu Ivou Hejlíčkovou předala poslední výročí cenu AČFK – Heleně Třeštíkové. „Já jsem vlastně produkt filmového klubu. V mládí jsem tam utrácela všechno své kapesné, a tam jsem i pojala ideu, že bych se filmu ráda věnovala. Takže ať žijí filmové kluby!“ prohlásila česká dokumentaristka. Následovala projekce její novinky Mallory.


 

Lekce filmu podle Heleny Třeštíkové

Sobota
1.8.2015

Letošní cyklus „lekcí filmu“ uzavřela beseda s oceňovanou dokumentaristkou Helenou Třeštíkovou, mj. autorkou zakončovacího snímku LFŠ Mallory. Prozradila třeba to, že je pro ni při výběru aktérů do jejích časosběrných dokumentů důležitá určitá dávka „filmogeničnosti“ a to, aby se člověk choval stejně, ať kamera běží, nebo je vypnutá. Na otázku, jestli se svým hrdinům snažila někdy přiblížit třeba experimentováním s drogami, odpověděla: „Pervitin jsem zatím nezkoušela, ale pokud bych měla něčemu propadnout, byly by to asi prášky proti bolesti.“ Zmínila také finanční problémy, které dlouhodobá natáčení provázejí. „Teď jsem ale ve sportce vyhrála 117 korun, tak se to třeba nějak projeví!“


 

Samantha, Jíra a brejk

Sobota
1.8.2015

Samantha Bifidus a Jíra Fostrá – to byly dvě hlavní hvězdy projekce osmdesátkové blázniviny Brejkovat 2: Electro bugalú. Hvězdy, které se ovšem neobjevily na plátně. Samantha a Jíra jsou totiž simultánní tlumočníci (známí už divákům Festivalu otrlého diváka), kteří jsou schopni proměnit i letitý snímek o breakdancovém šílenství v originální a ryze současnou zábavu, při níž nechybí živý zpěv ani rapování. První projekce Brejkovat 2: Electro bugalú měla díky nim takový úspěch, že druhá, dnešní, se přemístila z Míru do prostornějšího kina Hvězda, které se i tak zaplnilo – a otřásalo smíchem.


 

Irsko z pohlednice

Sobota
1.8.2015

Irsko nebylo nikdy zelenější než v technicolorové komedii Johna Forda Tichý muž z roku 1952. „Je to taková variace na Zkrocení zlé ženy,“ podotkl v úvodu dramaturg Michael Málek. „Ford vykreslil zidealizovaný obrázek Irska 20. let minulého století. Města jsou zabydlená zábavnými, rázovitými figurkami a mírumilovně tu vedle sebe žijí katolíci i protestanti.“ Ford byl nicméně mimořádný filmař: během své kariéry získal čtyři Oscary za režii a jeho snímky se pravidelně umisťují v žebříčcích nejlepších titulů všech dob. Fordova Tichého muže ocenilo uherskohradišťské publikum na mnoha místech smíchem – a pod jedním divákem se dokonce rozlomila židle. „V Tichém muži je výjimečná i kamera Wintona C. Hocha. Ten se zaměřoval především na zelenou a modrou, kterou tu a tam rozrušil nějakým červeným akcentem, a i když je toto ztvárnění Irska poněkud pohlednicové, okouzluje i dnes,“ doplnil druhý úvodníkář Věroslav Hába.


 

Děsivý rakouský hotel

Sobota
1.8.2015

V rámci přehlídky děl Berlínské školy se na Filmovce promítal i hororový art Hotel. Ovšem jak upozornil v úvodu Pavel Sladký, jeho režisérka Jessica Hausnerová nepochází z Berlína, ale z Rakouska a má silné profesní i osobní vazby na Michaela Hanekeho. Hausnerovou známe z českých kin díky titulům Lurdy a Láska šílená, v nichž předvedla i svůj nenápadný smysl pro humor. „Hotel je film spíš důvtipný než vtipný, důsledně pracuje s prostorem, takže mezi basketbalovými koši ještě více vynikne,“ podotkl Sladký k obecenstvu ve sportovní hale. A upozornil také na to, že v příběhu mladé recepční nikdy neuvidíme záběr na celou budovu, kde nově pracuje a zároveň bydlí. „Pod oním hotelem si pak můžete představit mnohé, včetně rakouské společnosti a jejích temných koutů.“


 

Prach jsi a v prach se obrátíš

Sobota
1.8.2015

Absolventský celovečerní debut mladého režiséra Víta Zapletala citlivě popisuje prostředí jedné rodiny, která se musí vyrovnat s faktem, že její hlava umírá. Zapletal k tomu nepotřebuje opulentní aranžmá ani vyhrocené scény. Děj ubíhá pomalým, meditativním tempem, v němž decentně vystupují na povrch frustrace jednotlivých postav. „Už během příprav první verze scénáře mi Vítek říkal, že by chtěl, aby film přiznaně působil jako koláž,“ prozradil během debaty spoluscenárista snímku Václav Hrzina. Rovněž dodal, že kulisu příběhu, tmavý, chladný dům na samotě, hledali tvůrci poměrně dlouho. I proto, že hraje ve filmu klíčovou roli.


 

To byla show!

Pátek
31.7.2015

Marek Białek z jižního Polska a s velikostí bot 39 vyhrál LFShow, ojedinělou soutěž, díky níž získal možnost podílet se na programu dalšího ročníku Letní filmové školy. Tuto poctu si vysloužil ziskem nejvíce bodů v pátečním finálovém kvízu, v němž měli čtyři kandidáti zvládnout zapeklité otázky nejen na téma snímků v distribuci AČFK. Víte třeba, na které olympiádě boxoval titulní hrdina snímku Koza? V sofistikovaných dotazech se vystřídali Jean-Claude Carrièrei Jean-Claude Van Damme, propral se osobní život Orsona Wellese a vyzkoušela se i bystrost soutěžících, když padla otázka, v jakém mexickém městě se odehrává film Ejzenštejn v Guanajuatu.


 

Předpremiéra nového Greenawaye

Pátek
31.7.2015

„Nezapomeňte, že jste elitní diváci, kteří vidí film jako první. A pokud se vám bude líbit, mluvte o něm dál, aby síla sdílené informace vydržela až do listopadu,“ vyzval hlavní dramaturg LFŠ Jan Jílek v úvodu české předpremiéry snímku Ejzenštejn v Guanajuatu, která půjde do oficiální kinodistribuce pod vlajkou AČFK až letos na podzim. Podhoubí nového opusu Petera Greenawaye mohli poznat i návštěvníci loňské Filmovky, na níž byl slavný britský režisér hostem – a kde prezentoval i výstavu kreseb, pořízených právě při natáčení tohoto snímku.


 

Wellesova esej

Pátek
31.7.2015

Orson Welles postavil svou kariéru na mystifikaci a manipulaci. A tyto prvky se objevují i v jeho posledním dokončeném filmu F jako falzifikát. Prolíná se zde několik dějových linií, jejichž středobodem je životní osud padělatele obrazů Elmyra de Horyho. Spletenec příběhů kromě něj drží pohromadě motiv hledání hodnoty umění a autorství. „Welles ve filmu pregnantně sumarizoval své názory na uměleckou tvorbu, a snímek se tak stal v podstatě jeho testamentem,“ shrnul v úvodu k dokumentární eseji na LFŠ oceněný dramaturg Michal Málek.


 

Maďarská válečná fraška

Pátek
31.7.2015

Komedie Desátník a ti druzí z roku 1965 popisuje chaotické období ke konci druhé světové války. Pomocí ironie a absurdního humoru zachycuje přesun frontových linií i tradiční vyměňování kabátů. „Tato fraška byla paradoxně jedním z prvních maďarských snímků, jenž reflektoval druhou světovou válku. Do té doby bylo její explicitní zobrazování tabu,“ prozradila během svého úvodu Štěpánka Ištvánková. Film sleduje ztřeštěnou šarádu vychytralého desátníka Molnára, který cítí možnost vytřískat ze závětří „velkých dějin“, co se dá. „V Maďarsku se film dodnes těší velké popularitě a hlášky z něj zlidověly,“ doplnila Ištvánková.


 






Filmové listy





POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


Oficiální znělka



Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


© 2015 Asociace českých filmových klubů / Všechna práva vyhrazena / Realizace nextWEB / admin